Borde jag kastrera?

Här kan du ställa frågor rörande hästhantering.

Moderator: javill

Borde jag kastrera?

Inläggav Yuhanna » 13 apr 2009 21:32

Jag har en underbar hingst som i år blir 3år. Han är lätthanterlig och har gått i små hingstflockar sen han var liten och har respekt för människor. Men nu ska han tas hem. Han kommer gå tillsammans med en "äldre" islandsvalack.
Borde jag kastrera honom? Har fått rådet att kastrera. Har hört att hingstar kan bli galna, ge sig på valacker och bli ohanterbara. Det finns ett flertal ston ca 500meter bort och ibland rider de förbi. Hur brukar hingstar reagera på det? Drömmen vore att få visa honom som 4åring.
Väldigt tacksam för svar.
Yuhanna

Inläggav Balderum » 13 apr 2009 21:59

Jättesvårt säga. Det kan gå bra och inte.

Det går att visa nu, som 3-åring.
Låt mammor leva lite
Användarvisningsbild
Balderum

Inläggav Yuhanna » 13 apr 2009 22:13

Jo, fast om han visas nu så går det ju ändå inte att kastrera för att det gått för långt in på sommaren. :(
Yuhanna

Inläggav Balderum » 13 apr 2009 22:33

T o m maj månad är det okej kastrera, vet en som gjorde det i mitten av maj utan problem (östergötland). Men jag vet - det är kritiskt beroende på väder o så....

Vad är det som säger han är värd spara?? Bra blup? Bra härstamning? Något speciellt??

Det kostar ha hingst, både ekonomiskt och personligen med skötsel etc samt hästens välmående.

Fundera med för- och nackdelar och se om det är värt det här!!

I värsta fall får du dela hagar o se till ha bra med staket. Även det går över sommaren...... Min hingst fick gå ensam från november till... februari. Med de andra hästarna synliga i hage bredvid.

Men det är mer hormoner i rusning nu, vår o sommar - bra tänka på.
Låt mammor leva lite
Användarvisningsbild
Balderum

Re: Borde jag kastrera?

Inläggav saraaandersson1 » 02 nov 2010 19:13

Vill du ha honom som hingst, så kan du väl prova?
Prova att släppa ihop honom med vallacken, vi har två hingstar (4 & 6år) och en nybliven vallack (4år) tillsammans och det går jätte bra!
Skulle det bli väldiga slagsmål emellan hingsten och vallacken så kan du ju alltid dela av hagen till två mindre istället, kanske kan din gamla vallack gå tillsammans med stona då istället?
Skulle hingsten bli väldigt svår att hantera och "hingstig" så kan du ju alltid kastrera honom sedan, det går ju att ångra sig! Min vän ägde en hingst som var ganska hingstig, han blev kastrerad vid 8års ålder och blev till "en riktig vallack" ändå.

Gå på magkänslan, vill du spara honom som hingst så tycker jag att du ska göra det, om du tror att han kan bli godkänd på avelsvisning.
saraaandersson1

Re: Borde jag kastrera?

Inläggav Punzi » 22 sep 2012 15:25

Håller med Balderum. Är han något att spara på rent objektivt? Om du har en bra härstamning och en bra BLUP och du funderar på att visa honom och använda honom i avel så tycker jag att det kan vara en bra idé. I annat fall skulle jag kastrera. De hingstar som man behåller som hingstar bör vara något extra.
Punzi

Återvänd till Hästhantering