Höns!

Här kan du diskutera alla övriga djur.

Höns!

Inläggav javill » 16 dec 2007 17:39

Är det fler än jag här som har höns? Skaffade höns i höstas så vi har inte haft dem så länge. Det är lantrasen Åsbo vi har skaffat. Jag är glatt överraskad över hur trevliga djur det är. Vi har nu 6 st. unghönor och en ungtupp som heter SvenTore.

Häromdagen så värpte en av hönorna sitt och vårt första egna ägg någonsin. :-D Det koktes, delades och åts under högtidliga former av hela familjen bestående av fyra personer. :wink:

Deras hönshus hann inte bli färdigt i tid tills de flyttade hit så de bor just nu i gamla hundgårdshuset men, snart så är deras nya hus klart. Det ligger i anslutning till stallet och därmed rinnande vatten så det känns lite smidigare.

Så här såg några av dem ut precis när de flyttat in. Hönan till vänster passade på att flyga ner samtidigt som bilden togs.

Bild
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."
Användarvisningsbild
javill

Inläggav Balderum » 16 dec 2007 17:45

Nej, har inga höns men förstår verkligen högtiden med första ägget :lol:
Låt mammor leva lite
Användarvisningsbild
Balderum

Inläggav Lhindah » 16 dec 2007 18:47

Islandshöns och sedan två veckor en ung blommetupp. Har bara tre hönor kvar men ska väl bli till nästa sommar.

Ja, det är verkligen roligt med höns! :)
What goes around comes around
Användarvisningsbild
Lhindah

Inläggav Glofra » 18 dec 2007 19:44

Jag har också höns. Fick dom förr snart två år sen. Det var sex hönor och sju tuppar. De som ägde dom förut orkade inte ha kvar dom längre plus att dom inte värpte. Man kan ju undra varför... :wink: :roll:

Efter att vi hade tagit bort tupparna så blev det bra igen. Nu har jag 12 hönor och en tupp.
:)
Användarvisningsbild
Glofra

Inläggav teckla » 22 dec 2007 00:50

vi också höns.

dvärg cocin (?) och nån mystisk blandras.
ca 25 st och 3 tuppar.

det är jätte kul med höns och dom e så otroligt charmiga.

många av dom har ju sina egna så små ideér.
tex. så är ena tuppen august kyckling pappa :wink: det är han som tar hand om alla kycklingar när dom inte är mamma beroende längre.

sen har vi en höna lola som aldrig värper men hon ruvar allas ägg men tar inte hand om kycklingarna utan det gör agda och saga.

roger är vakt tuppen som vaktar mot tex läskiga hundar hihi
och göte är mest snygg (enligt honom själv iaf :lol: )

dom är lite lustiga
teckla

Inläggav Leikna » 08 feb 2008 16:34

Vi har också höns och jag älskar dem.

Tre Araucana - som värper gröna/turkosa ägg
Tre Dvärg kockin gula
En Silkeshöna vit
En Silkes/Islands svart
En Antwerpen - ser ut som en tant säger min son
och sist men absolut inte minst har vi en Kockin tupp - stor och gul
Eller snarare så är han enorm.

9 hönor och en tupp!
Användarvisningsbild
Leikna

Inläggav Antonette » 09 feb 2008 11:46

Hej.
Jag har också höns, Dvärgkochin :-D

Sex hönor och fyra tuppar varav en tupp är såld och ytterligare en är till salu.

Fjäderfän är mysiga djur och våra är himla tama också. När vi går in i hönsgården så kommer alla springande och vill sitta i knät, hur mysiga som helst.

De först fyra vi köpte var ganska tama redan då men det är förra sommarens kycklingar som är keligast. Anledningen till det är nog att jag började gosa med dem redan som ägg 8) .

Antonette
Antonette

Höns

Inläggav fjödur » 06 mar 2008 22:26

Vi har 2 gul Orpington (varav 1 tupp), en skånsk blommehöna och en Brahma.
Hade en Rhode Island red som satt död i redet en morgon utan förvarning och ytterligare en Brahma som räven tog första sommaren. Blommehönan började värpa i söndags och har värpt ett ägg varannan dag.
Brahma är en trevlig ras, hönan är tam och låter sig lyftas, blir klappad av alla barn som kommer på besök.
Jag tycker det är jättekul att ha dem på sommarhalvåret då de går fritt ute, de är så fina i med sina olika färger. På vintern vill de inte går ut utan går inne i stallet och bajsar. Otroligt vad 4 höns kan bajsa mycket :lol:
Hoppas att räven håller sig borta i år också.
N
Användarvisningsbild
fjödur

Re: Höns!

Inläggav jan » 01 apr 2012 18:41

Jag inte bara har höns utan älskar dem också har en hel flock massa olika raser ! [blommor]
jan

Återvänd till Övriga djur