Eksem - forskning och erfarnhet

Här kan du diskutera frågor som rör hästens vård.

Moderator: javill

Eksem - forskning och erfarnhet

Inläggav h00jff » 14 aug 2011 21:22

Har lite frågor om eksem som jag funderat över.

1. Var går gränsen för att kalla en eksemhäst för eksemhäst? Hur mycket måste den klia sig? Räknas det som eksem om den kliat av del av man/svans/pannlugg, eller måste det finnas andra symptom?

2. Visar fölungar någonsin tecken på eksem? Om inte, när börjar ett föl/en unghäst först visa tecken på eksem? Ökar det i styrka år för år på unga hästar, eller kommer det med "full kraft"?

3. Finns det någon forskning kring eksem och om det är ärftligt? Man ser många hästmammor med "pyjamas", är det inte dumt att avla på en eksemhäst?
h00jff

Re: Eksem - forskning och erfarnhet

Inläggav Balderum » 26 aug 2011 21:33

Svidknottseksem är ett stort område. Får man en eksemhäst lär man nog märka det. Alla hästar kliar sej till och från. En eksemhäst kliar sig till det blir sår och lider av det. Mankammen blir alldeles vågig och hård, taglet känns hårt och sprött och går av väldigt lätt. Den får hårlösa partier i ansiktet, öronen och det blöder från svansroten där man knappt tittar annars. Den får sårskorpor och blir skorvlig mycket mer än andra hästar mitt på magen, i skapet och runt omkring.

Mycket av detta kan man komma till rätta med genom att tidigt sätta på ett eksemtäcke och använda repellerande medel - finns ju väldigt mycket att ta av - prova fram vad den egna hästen trivs med. Många kan ha känslig hud så var försiktig och prova ett medel i taget.

Min svenskfödda eksemhäst visade tecken på eksem som åring då han o kompisen flyttade till hingstbete.

Eksemet har accelerat för varje år för att sedan avstanna. Dock vid stress och miljöombyte i negativ omfattning (mer knott etc) blir eksemet snabbt sämre.

Ja, det finns forskning. Och ja, eksem har en genetisk disposition.
Låt mammor leva lite
Användarvisningsbild
Balderum

Återvänd till Hästvård