Galsi från Vades liv & äventyr

Här kan du lägga upp en blogg för hur det går med träningen av din häst/hästar.

Re: Galsi från Vades liv & äventyr

Inläggav Nickis » 27 jun 2010 23:46

Galsi har fått en lite halv-vilo-paus.
Han har fortfarande inte kommit ut åp bete & med den lilla hage han går i så vill jag inte låta honom stå helt, utan vi promenerar, rider lite barbacka, busar på banan & bara försöker ha kul.
I kväll promenerade jag med Jessi när hon for på en kort barbackatur (ungen är ju ett barbacka-barfota-barn [smile] )

Nästa helg åker jag ner med Hanna & hämtar hennes nya häst i Östersund & förhoppningsvis så kan hon & Galsi kampera ihop på bete i Dokkas.
Annars har vi inget bete för än 19 juli [sad]
OM jag blir rik så är det första jag tänker skaffa mig en stuga eller hus med ängar så att jag aldrig mer behöver oroa mig för bete för killen! Får väl skaffa mig en till så han får sällskap, en shettis hade jag velat ha som kompis [smile]
Horses change lives. They give our young people confidence and self esteem.
They provide peace and tranquility to troubled souls - they give us hope!

¸.·´ .·´¨¨))
((¸¸.·´ ..·´ Annika -:¦:-
-:¦:- ((¸¸.·´*
Användarvisningsbild
Nickis
Site Admin

Inläggav Karro » 29 jun 2010 10:56

Va jobbigt att inte ha bete. jag ahr aldrig stått i ett stall utan sommarbete... [hmmm]
Problemet har alltid varit att de varit för mycke bete så vi fått stänga av delar för att de inte ska behöva rulla fram [giggle]
Är det för att de är ont om bete där du bor eller är det just stallet du står i som inte har bete?

Du får komma ner till oss annars och stå på bete.. Vi har plats i vår trevliga flock [smile] men de kanske är lite långt?? [flirt]
Karro

Inläggav Nickis » 30 jun 2010 15:55

Vi har ju mer skog & sankmarker än gräs här uppe. Ute i byarna finns en del gamla ängar, de som är i bra skick betas redan av hästar. Tanken är att vi via jobbet ska leta upp mer betesmark i byarna, men vi har inte hunnit så långt ännu [mad] Nu jobbar vi med ridstigar på landsbygden.

Eventuellt så blir det bete nästa vecka, matte plockar i alla fall gräs varje dag (= ont i ryggen som tusan, men det är det värt att han får lite grönt i sig) [flirt]
Horses change lives. They give our young people confidence and self esteem.
They provide peace and tranquility to troubled souls - they give us hope!

¸.·´ .·´¨¨))
((¸¸.·´ ..·´ Annika -:¦:-
-:¦:- ((¸¸.·´*
Användarvisningsbild
Nickis
Site Admin

Inläggav Balderum » 01 jul 2010 00:21

När jag hade häst i Norrland såg jag till ha det där det fanns sommarbete. Vid kusten är det inte så stora problem även om det finns småhagar med minibete också. Flyttade tre gånger till jag hittade rätt. Vid sista besöket kollade jag där vi var sist o då hade de delat in allt i småhagar [fear] men hoppas de hade kvar sommarhagarna? Träffade ingen så frågade inte heller. Jag har svårt förstå att man låter en häst gå ensam i en minihage. Det kan kanske vara nödvändigt i många fall, men det är inget hästliv. Jag gör mitt bästa för att Munni o Blíki ska få ett fint hästliv, och jag är glad Fasi har fått det helt toppenfint [love] efter han blev såld. Det känns i mattehjärtat, jag hoppas du ska få ordning du med.
Låt mammor leva lite
Användarvisningsbild
Balderum

Inläggav Vinter » 02 jul 2010 13:11

Det är ju inte något som man tror som "sydlänning" att det ska vara så svårt med bete i norrland.
Beror det på att många gamla betesvallar satts igen med skog?
Hoppas att det löser sig med bete för dig.
Användarvisningsbild
Vinter

Inläggav Balderum » 02 jul 2010 13:50

Jag blev lite förvånad när jag flyttade upp och det var brist på rejäla hagar. Det finns ju hingst- och stosläpp där folk kommer långväga med sina hästar för betessläpp - stora folksamlingar med korvförsäljning och sånt, mellan Lule och Pite var det. Oftast rejäla nsv som går där men nu kommer ju en o annan häst emellan. Kring Skellefteå är det dock mer storhagar räknat i islandshästögon sedda.

Den åkermark som finns sitter ihop med gamla gårdar och torp däri kring Pite. Den kan ägas av ngn som ärvt och flyttat söderut eller till Lule/Pite, kanske arrenderat ut den lilla bit som finns till ngn bonde och så samlar en bonde på sej fler små åkerlappar här o där, resten är skog o myrar.....Har man en liten åkerlapp så släpper man liksom inte ifrån sej den. Många av de här åkerlapparna följer alla små åar och älvar där man byggde och odlade sin egen livsförnödenheter. De som hade tur hade lite mer mark kanske för de hade mer pengar så de kunde ha kor och hästar. Det är där jag lyckades komma in och få stallplats.

Det var intressant bo i norrlandet, men det var jobbigt. Svårt få kvalificerad veterinär (den gamle var 80 år och skulle gått i pension för evigheter sen men alla ringde honom för det fanns ingen ny som vill jobba där). Hovslagare fick man bli själv om man nu inte kostade på sej en som kom 10 mil ifrån o ville ha reseersättning....... ET, massörer mm kunde man drömma om liksom tandläkare för pållarna. Dock var höet av toppkvalité, som Islands hö ungefär pga solen och miljön i övrigt.

Ibland längtar jag upp, men oftast inte för det var FÖR jobbigt. Det är ju absolut bättre nu idag iallafall.
Låt mammor leva lite
Användarvisningsbild
Balderum

Inläggav Balderum » 02 jul 2010 13:54

Kom på en sak också - det finns inga taggtrådar där uppe!! Vanlig ståltråd istället. Det gick tydligen hur bar som helst för att hålla kor o hästar inne? Här gnäller man på Gotland och Öland mfl att taggtråden ska bort för hästar......

Nickis, du får gärna flytta hit! Bo inneboende här så länge, har gott om plats och pålleplats ska väl ordna sej det med :-)
Låt mammor leva lite
Användarvisningsbild
Balderum

Inläggav Nickis » 13 okt 2010 13:50

Länge sedan jag uppdaterat här.

Vilan Galsi fick i sommras gjorde susen, han har varit pigg & fin när vi satte igång honom igen.
Han har varit lite trött under hösten, kanske inte så konstigt för vi har haft en ovanligt solig & varm höst.
Nu har det vänt & fösta snön kom i förrgår & den ligger ännu kvar, nätterna är kalla med minusgrader & ävan dagarna är kallare, just nu bara 1,4 grader.
Galsi verkat tycka om att det blivit kallare för han har gått så underbart bra sista tiden! Jag tror vi båda har varit lika glada & lyckliga under ridturerna. Han tycker om att jobba & smackar med läpparna & frustar.
Vi rider bettlöst nu på tävlingen så fick han sår i munnen & det var inte kul. Har aldrig haft sår i munnen på honom & det var ett litet klämmärke av bettet en bit in i mungipan. Jessi blev jättelessen för han gick så bra med henne på tävlingen.
Jag skrev om tävlingen i min blogg & kopierar bara in det här:

I lättafyrgången fick de 4,57 i uttagningen & låg på 8:e plats & B-final i B-finalen kom hon 2:a med 4.92 i slutpoäng.
I Bifrost trav fick hon 5.10 i uttagningen & hamnade på en 3:e placering & red A-final & slutade som 2:a med poängen 5,25.
Det var jättefina hästar med & en hel del höga poäng delades ut, Galsi gick nog för sina högsta poäng någonsinn & det var jättekul! Vi är på G [smile]

Lite filmer.
Uttagningen

Finalen i Bifrost trav

B-final i lätt fyrgång

Nu käns det även som om passtakten i tölten håller på att försvinna. Fick en hel del verktyg med mig från Lasse kursen i fredags. Jag har jobbat mycket med böja & ställa in & ut i volten, flyttat rumpan ;o), sluta på volt, rygga i små 8-volter & flytta bogen inte baken när vi svänger. Jag rider på många röstkomandon, nu har vi tränat på "sakta" vilket betyder, samma gångart m.en inte öka tempot när jag begär mer aktivitet. Jobbat med aktiv skritt & in i tölt, brytat av, aktiv skritt igen & upp i tölt. Sen har jag varierat den akriva skritten med övergångar till galopp eller bara skritt på lång tygel, på det sättet blir han inte så spänd när jag begär samling.
Användarvisningsbild
Nickis
Site Admin

Föregående

Återvänd till Träningsbloggar